Hoe het begon

Tijdens de zeer strenge winter van januari 1997 kwamen een aantal fanatieke schaatsliefhebbers op het idee om een schaatstoertocht te organiseren. In de havens van Brielle en op het Brielse Meer lag een dikke laag ijs waarop naar de overkant en richting Zwartewaal geschaatst kon worden. Op zaterdag 11 januari kon men bij een kraam nabij café Dixie een stempelkaart kopen voor 2 gulden vijftig en kon dan heen en weer schaatsen tussen camping De Krabbeplaat en café Dixie. Daar moest men telkens deze kaart af laten stempelen. Hier deden ongeveer 500 kinderen en ouders aan mee.

Piet Smit en Willem van der Hoek op de stempelpost

De schaatsclub was geboren.

De mensen van het eerste uur waren o.a. Emo Weijgers, Henk Talen. Men kon lid worden voor 5 gulden per jaar en donateurs betaalden toen 7 gulden vijftig. Het bestuur ging zich daarna inspannen om een eigen ijsbaan aan te leggen, een dun laagje water erop, een paar nachtjes vriezen en men kon schaatsen.

Maar… dit liep toch anders dan men zich voorgesteld had. Er werd uiteindelijk een locatie gevonden nabij de wijk Meeuwenoord naast de voetbalvelden. Gemeente en Recreatieschap gaven groen licht en in oktober 1998 werd een aanvraag tot wijziging van het bestemmingsplan ingediend. De kosten werden geraamd op 11.150 gulden. Als er snel begonnen kon worden zou er die winter nog geschaatst kunnen worden. In december werd er nog een informatieavond voor de omwonenden gehouden in verband met eventuele bezwaren. Helaas mocht dit niet baten, er kwamen 36 bezwaarschriften binnen. Zelfs burgemeester Van der Kluit sprak hier schande van in haar nieuwjaarsrede van 6 januari 1999. Uiteindelijk ging de ijsbaan ‘van de baan’ op deze locatie.

ook

In april van datzelfde jaar werd er een nieuwe geschikte plek gevonden, namelijk achter de parkeerplaatsen aan de Thoelaverweg (waar nu de Jumbo is). Na bodemonderzoek kwam men tot de conclusie dat deze bodem wel erg waterdoorlatend was en dat daarmee de kosten op 217.000 gulden zou komen. Dit was wel erg veel voor een simpele ijsbaan. De ijsclub heeft toen ook een onderzoek laten doen en dit kwam neer op 16.110 gulden. Uiteindelijk ging ook deze locatie niet door.

En toen in oktober werd er een nieuwe plek gevonden en aan het eind van het Zwartewegje achter camping de Meeuw, daar waar het nu nog is. Dit terrein is in beheer van het Recreatieschap Voorne - Putten en Rozenburg. En op 2 december 1999 werd begonnen met het aanbrengen van een ondergronds kunststofscherm. Dit scherm is verticaal 1.90 meter diep de grond in gebracht en moet voorkomen dat het water zijdelings wegvloeit. Het terrein is daarna geëgaliseerd en rondom voorzien van een dijkje.

Peter Rooij (l) en Henk Talen graven 'n geul voor de  elektrakabel tbv de schijnwerpers voor de ijsbaan

Er moest ook nog verlichting komen en dankzij wat financiële middelen van de gemeente Brielle en het gratis beschikbaar stellen van 2 lichtmasten kwam dat er ook, na wat graafwerk van het bestuur.

Elk jaar voordat de winter zijn intrede doet zorgt gemeentewerken, door middel van een verplaatsbare pomp, dat de ijsbaan gevuld wordt. Ook heeft de ijsclub de beschikking over een caravan en een kraam voor de koek en zopie. Zodra er ijs is worden deze bij de ijsbaan opgesteld.

Op 27 december 2000 kon er voor het eerst geschaatst worden, helaas duurde dit maar 1 dag. Maar 3 weken later was het echt zover en kon er ruim een week geschaatst worden.

Hoop doet leven.